Thursday, August 21, 2008

Komen Pakar tentang P/Raya kecil Permatang Pauh

Semakin kuat Anwar diserang, semakin bertambah sokongan untuknya

Zulkifli Yahaya
Thu | Aug 21, 08 | 3:27:37 pm MYT

Sementara keputusan Pilihanraya Kecil Permatang Pauh belum diumumkan, eloklah seluruh rakyat Malaysia meneliti bagaimana persembahan media arus perdana di negara ini sejak Dato' Seri Wan Azizah meletakkan jawatan sebagai Ahli Parlimen pada 2 Ogos lalu.





Tujuannya ialah supaya, mana-mana pihak yang ingin melakukan 'post mortem' terhadap Pilihanraya Kecil Permatang Pauh nanti dapat membuat cerapan yang tepat terhadap keputusan yang dibuat oleh rakyat. Mereka dapat menyaksikan secara langsung sekarang, bukan selepas pilihanraya.

Sejak Wan Azizah melepaskan kerusi Parlimen, belum ada satu hari berlalu di mana Dato' Seri Anwar tidak diserang secara peribadi. Bahkan serangan terhadap Anwar melebihi dari serangan terhadap pihak pembangkang sendiri.

Sewaktu Anwar membayangkan akan bertanding kerusi Parlimen Kulim Bandar Baharu, beliau dikecam kerana kononnya ingin menambahkan bilangan ahli keluarganya yang menjadi ahli Parlimen.

"Anaknya Nurul Izzah di Lembah Pantai, isterinya Wan Azizah di Permatang Pauh dan sekarang Anwar pula di Kulim Bandar Baharu. Mereka nak jadikan PKR sebagai parti milik kelurga," ujar seorang pemimpin Umno.

ImageTiba-tiba Anwar pilh Permatang Pauh. Pun tak betul juga. Kononnya Wan Azizah permainkan mandat rakyat, Anwar pilih kerusi selamat dan itu simbol kasih sayang isteri kepada seorang isteri.

Semua komen berbentuk peribadi itu datangnya dari pemimpin utama BN. Antaranya Dato' Seri Najib, Dato� Hishamudin Tun Hussein, Syed Hamid Albar, Shahrizat Jalil, Khairy Jamaludin dan lain-lain. Semua komen yang mereka berikan tidak memberi kesan apa-apa terhadap politik Anwar. Ia cuma menyakitkan hati rakyat.

Sehari sebelum penamaan calon, dunia digemparkan dengan sumpah Saiful Bukhari. Ia dijawab dengan kehadiran 100,000 orang mengiringi Anwar di hari penamaan calon. Umno lebih terkejut kerana yang hadir mengiringi Anwar ialah seorang ulamak besar, Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat.

Sukar untuk difikirkan apa jenis manusia yang bernama Anwar ini, semakin diserang dan ditelanjangi maka semakin kuat pula sokongan untuknya.

ImageKata Tun Dr Mahathir, Anwar kalau bersalah macam mana pun seluruh dunia akan percaya cakapnya kemudian. Cakap bekas Perdana Menteri itu celupar dan irihati. Tapi itu pengalaman benar yang dilaluinya.

Orang ramai lebih percayakan Anwar dari Dr Mahathir, Abdullah dan Najib.

Dr Mahathir ikhlas dalam komennya bahawa BN tidak mungkin mengalahkan Anwar dalam pilihanraya kecil ini. Dia lebih perit berhadapan dengan Anwar sehingga menjadi hina di kalangan rakyat.

Image Merdeka Centre yang terkenal dengan analisis politik berasaskan kajiselidik. Mereka telah mendedahkan bagaimana pihak pembangkang mendapat peningkatan sokongan di saat-saat akhir menjelang hari mengundi selepas Anwar diserang.

Sekarang jika BN memilih untuk membelasah Anwar habis-habisan, mereka sudah boleh menduga apa yang perlu diisi dalam post mortem selepas kelahan mereka dalam pilihanraya kecil nanti. Tentulah antara sebab utamanya ialah kerana menyerang Anwar secara peribadi dan keterlaluan.

Tapi apa pilihan yang ada pada BN jika tidak menyerang Anwar? Hakikatnya pilihanraya kecil ini bukanlah untuk memilih seorang wakil rakyat sama ada dari Pakatan Rakyat atau BN.

Tetapi lebih kepada, untuk menghantar Anwar Ibrahim ke Parlimen bagi melaksanakan misi nasionalnya manakala di pihak BN pula, ialah untuk menggagalkan usaha tersebut.

Jika BN menyerang peribadi Anwar, mereka kalah undi. Jika BN tidak serang Anwar, mereka akan kalah moral dan undi pun belum tentu. Tentulah pilihannya menang moral. Biar kalah tapi hati puas.

Sehingga rencana ini ditulis, belum terdapat satu analisa dari mana-mana pihak yang memberi kemenangan kepada calon BN, sekalipun dari Bilik Gerakan BN sendiri.

Sebuah akhbar harian yang melakukan pungutan pendapat dari pengundi mendapati sokongan terhadap Anwar dan BN ialah 80:20!

Kita berharap angka analisis mereka tidak berubah hingga ke saat akhir. - mr_

No comments: